Istikharah Cinta

Everything happened in a blink of eyes.

Dia bukan sesiapa melainkan kawan masa primary school. Itu pun boleh dikira berapa kali aku bercakap-cakap dengan dia. Yang paling obvious masa standard 6, classmates cakap kitaorang ada skandal, muahahahaa…

Lepas habis primary school, masing-masing bawa diri. Aku pun takde nak contact sesiapa kecuali schoolmate yang duduk dekat-dekat rumah aku, ada lah aku pergi jenguk time raya.

Tapi, tak ingat start tahun bila, everytime hari raya mesti muka dia ada tercongok kat rumah aku. Kadang-kadang datang ramai-ramai, kadang-kadang berdua, yang penting every year dia kena makan soto hihiii~

Sampai lah matriks, dia still keep contact aku. Cuma, biasa lah, jual mahal sikit. Kalau dia bagi satu mesej hari ni, kadang-kadang dua, tiga bulan lepas tu baru aku reply. Kelakar pula rasa sebab dia selalu bagi mesej “Assalammualaikum” and aku reply “Wassalam” three month later, muehehee~

Of course la ada cerita within the gaps tu, tapi biarlah rahsia, cerita lama tak perlu diungkit!

After matriks, masuk UiTM, takde progress apa-apa pun, berkawan and still keep in touch walaupun takde lah bertanya khabar sangat. Masing-masing sibuk dengan komitmen study. Dah ada kawan-kawan baru, new life, and my turning point also started here.

Masa dah last sem kat UiTM, dia makin kerap contact, ask for serious relationship. Tapi masa tu, dia tanya macam mana pun, my answer still will be the same; “No, I don’t want you to be part of my life.”.

Reason?

Sebab masa tu tak terjangkau dek akal ni untuk jadi sebahagian daripada hidup dia. None. Aku kenal dia dari kecil,tiba-tiba nak kena hidup dengan dia…? Lebih kurang macam tu lah and aku rasa macam nonsense sangat. Tambah pula dia takde langsung ciri-ciri lelaki idaman aku, muahahaha!

Habis je degree, aku sambung lagi study. Masa tu, dia dah start kerja di sekitar KL, at the same time, he still ask for serious relationship. Atas nasihat seorang kawan, aku pertimbangkan juga, minta dia bagi masa untuk aku buat istikharah.

Nak dijadikan asbab, ada la sekali kitaorang buat reunion kecil-kecilan kat Shah Alam. After small gathering tu, ada satu hari, tiba-tiba terdetik kat dalam hati ni “Enough,nadz. Dah sampai masa for being serious in life.”

And, raya tahun tu (2013) aku text dia and cakap “Kalau serious datang la jumpa my parents.”

He came, heheheh~

Keputusan tu pun, aku buat dalam keadaan memang redha dengan apa yang Allah dah tulis. Tapi istikharah tu still keep going. Biasa lah, masa dalam tempoh bertunang, hati cepat goyah. Setiap kali hati goyah, setiap kali tu la aku doa pada Allah “Kalau betul dia jodoh yang terbaik untuk dunia dan akhirat aku, permudahkanlah dan tenangkan jiwa ni.”. For real, lepas doa macam tu, Allah titipkan rasa tenang dalam hati. Alhamdulillah.

Satu perkara yang aku belajar: the strenght of du’a. Yakinlah, semua yang Allah bagi yang terbaik untuk kita, walaupun keputusan tu kita tak suka. Lagi teruk kalau dah istikharah dan Allah bagi jawapan, tapi kita memilih sebaliknya, nauzubillah!

Doa aku masa zaman secondary school pun Allah bagi tepat pada masanya. Alhamdulillah, dapat suami yang macam aku doa and, family in law pun baik semuanya.

Fasa tu dah berakhir, Alhamdulillah.

Sekarang, we gonna start a new phase!

Yang lagi mencabar.

Mohon doakan our love last till jannah.

p/s: Lepas nikah, aku rasa semua ciri-ciri lelaki idaman aku ada pada dia, hahahaa~

Leave a comment